madman

Giant 27958 km

Wykres roczny blog rowerowy madman.bikestats.pl

Lipiec, 2009

Bałkany - dzień 20

Wtorek, 21 lipca 2009 | dodano:14.08.2009
  • DST: 59.78km
  • Czas: 03:17
  • Aktywność: Jazda na rowerze
Podczas śniadania niepokoi nas nieco rolnik koszący sierpem trawę dla zwierzaków. Na szczęście nic od nas nie chce. Jedziemy do Vratsy, w międzyczasie postój na jedzenie.
We Vratsy zakupy i pizza w pizzerii rodem z PRLu – kelnerka jakby wyjęta z „Misia”. Decydujemy się dojechać do Sofii pociągiem – okazuje się, że jest niedrogo i cywilizowanie.
W Sofii zagadnięty taksówkarz wiedzie nas do hostelu prowadzonego przez panią mówiącą nieźle po polsku.
20 lew za nocleg – sporo, ale trudno – w końcu centrum dużego miasta.

Bałkany - dzień 19

Poniedziałek, 20 lipca 2009 | dodano:14.08.2009
  • DST: 91.45km
  • Czas: 04:21
  • Aktywność: Jazda na rowerze
Na śniadanie mamy niedobre parówki z suchym chlebem – lepsze to niż nic. Dan (facet z BMW) przyjeżdża ok. 9 rano – kończymy się zbierać, robimy fotkę i wyjazd w kierunku Bechet. Jest słonecznie, ale rześko.
Paweł jak się okazuje ma wielką ochotę na arbuza. Tak wielką, że gdy jedzie auto z arbuzami zatrzymuje je i kupuje od razu z paki średnią sztukę za 5 lei. Arbuza jemy na targowisku, które jest tego dnia nieczynne. Nieco dalej przy hydrancie robimy pranie i jazda do granicy.
Przy sklepie w Bechet posiłek celem wydania reszty lei i banów; na granicy w kasie promu pani chce 6 euro od osoby – liczy jak za motór, na szczęście Paweł wykazuje się asertywnością i cena spada do 3 euro; dajemy w sumie 10 euro i tyle. Prom przypływa za godzinę, odpływa za kolejne 40 minut – jakieś naprawy czy coś.
W Bułgarii jedziemy do Miziji, gdzie nieskutecznie szukamy restauracji; wybieramy więc pieniądze z bankomatu i robimy zakupy. Parę wsi dalej rozbijamy namiot uprzednio biorąc wodę.

Ogólne wrażenia z Rumunii: biedniej niż w Polsce, ale miejscowości ładne – szczególnie podobały mi się długie wsie i ludzie siedzący wieczorami na ławkach przed domami. Drogi w Rumunii kiepskie i dziurawe.

Bałkany - dzień 18

Niedziela, 19 lipca 2009 | dodano:14.08.2009
  • DST: 102.03km
  • Czas: 05:21
  • Aktywność: Jazda na rowerze
Rano pada deszcz; przecieka nam namiot, trochę kiepsko rozłożyliśmy – zakładam na szybko odciągi i jest OK. Pobudka bardzo późno, wyjazd ok. 11:45 – trzeba wysuszyć namiot.
Pogoda do jazdy niezła, niemniej później zaczyna się wiatr w twarz oraz małe i wkurzające podjazdy. Brakuje nam sklepów.
W Craiovej zakupy i pizza z kelnerem-niemotą w pizzerii El Greco. Z miasta wyjeżdżamy dopiero ok. 21:00, droga okropna – wpadam w dziurę i z niezamkniętej torby na kierownicy wypada mi portfel, z którego wysypują się karty. Zbieram na szybko, okazuje się że wszyscy myśleli, że wywaliłem się na tej dziurze. Podjeżdża też facet w czarnym BMW, interesuje się nami i oferuje nam nocleg w przyczepie kempingowej. Korzystamy z chęcią, Paweł nagrywa relację i idziemy spać.

Bałkany - dzień 17

Sobota, 18 lipca 2009 | dodano:14.08.2009
  • DST: 96.69km
  • Czas: 04:48
  • Aktywność: Jazda na rowerze
Zbieramy pranie, ja podsuszam je na poręczy; pani gospodyni grzeje nam parówki i wodę na herbatę – nie ma ogólnie dostępnego czajnika ani gazu. Smarujemy łańcuchy przy okazji rozmawiając z drugimi gośćmi pensjonatu, po czym jedziemy dalej.
Zaczynam szukać sklepu rowerowego, coby nabić bidon zniszczony na trasie transfogaraskiej (spadł z zaspy) i koszyk zniszczony trochę później (włożyłem za dużą butelkę i pęknął na spawie). Niestety nic z tego – sklep rowerowy to tutaj instytucja chyba nieznana. Jedziemy dalej, robimy zakupy w Billi i drogą krajową jedziemy na Craiovą. Sama droga świetna, przelotowa w okolicach 28 km/h mówi sama za siebie.
Postój przy sklepie – jesteśmy małą sensacją, ludzie się żywo interesują nami i rowerami. Następny postój robimy przy hydrancie na mycie i pranie. Nocleg w okolicach Popesti.

Bałkany - dzień 16

Piątek, 17 lipca 2009 | dodano:14.08.2009
  • DST: 68.57km
  • Czas: 03:43
  • Aktywność: Jazda na rowerze
Rano wstajemy dosyć późno, żegnamy się z małżeństwem i ok. 12 wyjeżdżamy. Na do widzenia Szymon wymienia mejla z krową, która przylazła na miejsce noclegu rankiem.
Widoki na trasie dalej piękne, ale zaczynają się chmury. Na górze oglądamy jeziorko i konsumujemy conieco.
Po postoju zjazd tunelem – ciemno, zimno, mokro, na szczęście dziur nie ma. Zjazd właściwy bardzo przyjemny, ale przy zalewie łapie nas deszcz, w którym niestety musimy jechać.
Za zalewem i zamkiem Draculi szukamy pensjonatu – znajdujemy coś nad sklepem za 70 lei (pokój 2-osobowy, trzecia osoba śpi na ziemi). Gospodyni trochę mówi po angielsku, pierze nam ubrania. Wskazuje nam też miejsce, w którym możemy zjeść kolację – za 22 leje najadłem się; kelnerka nie dość że ładna, to też mówi po angielsku.
Dzisiejszego dnia odłączył się od nas Szymon – stwierdził, że jednak musi jechać nad Morze Czarne. Cóż, trudno – w 3 osoby też się dobrze pojedzie.
Nagranie relacji i spać.

Bałkany - dzień 15

Czwartek, 16 lipca 2009 | dodano:14.08.2009
  • DST: 79.24km
  • Czas: 05:23
  • Aktywność: Jazda na rowerze
Rano powtórka z dnia poprzedniego – znowu wóz drabiniasty, tym razem objeżdża bokiem, nawet nie cofamy namiotów.
Przejście ponowne przez most – Marek wydumał, że najpierw przeniesie bagaże, a potem rower – okazuje się że pomysł raczej chybiony, idzie mu dużo dłużej niż całej reszcie, a i tak wymaga asysty w jednym miejscu.
W Agnicie pytamy tubylca o market – wskazuje nam go, za co dostaje loda z którego papierek wyrzuca na ziemię – takie wychowanie chyba. Po przerwie ruszamy a trasę Transfogaraską; parę postojów i jesteśmy u podnóża gór.
Podjazd jedziemy, ale jest to trudne – po jakimś czasie trzeba bardzo często zatrzymywać się na zrobienie zdjęcia, bo inaczej po prostu się nie da – zbyt ładne widoki. Postój przy hotelu i mały zgrzyt – ludzie palą sobie beztrosko śmieci w beczce.
Ok. 21:00 zatrzymujemy się przy potencjalnej miejscówce – wszystkim się podoba. Razem z nami zatrzymuje się małżeństwo polskie, z którym rozmawiamy po kolacji, przy okazji pijąc palinkę od Szandora. Spać kładziemy się trochę po północy.

Bałkany - dzień 14

Środa, 15 lipca 2009 | dodano:14.08.2009
  • DST: 84.80km
  • Czas: 04:33
  • Aktywność: Jazda na rowerze
Już podczas zwijania obozu upał daje o sobie znać. Jedziemy do Sigishoary po drodze jedząc smacznego arbuza.
W Sigishoarze zwiedzamy stare miasto i idziemy na całkiem dobrą pizzę. Podczas zwiedzania spotykamy grupę autostopowiczów z Polski, wzbudzamy też chyba małą sensację naszym ekwipunkiem.
Jedziemy w kierunku Agnity, po drodze socjalizujemy się z tubylcami, bierzemy od nich wodę do mycia i rozbijamy się nieco za wioską przy jeziorku – próba rozbicia nieco dalej skończyła się fiaskiem ze względu na psy pasterskie zachowujące się nieco podejrzanie. Na miejsce rozbicia przechodzimy mostem, który jest w raczej kiepskim stanie – przejście przez niego to mała kaskaderka.
Ok. 22:30, gdy już obóz stoi nadjeżdża wóz z sianem – musimy bardzo szybko cofnąć namioty, gdyż woźnica się niecierpliwi. W końcu przejeżdża bez żadnych problemów. Paweł wiesza na skrajnych namiotach lampki diodowe w razie następnego tego typu wypadku, który na szczęście nie następuje.

Bałkany - dzień 13

Wtorek, 14 lipca 2009 | dodano:14.08.2009
  • DST: 104.81km
  • Czas: 05:25
  • Aktywność: Jazda na rowerze
Rano wstajemy, zaczynamy zwijać obóz a tu niespodzianka – z furtki obok namiotów wypadają 2 młode byczki i się gapią z ogromnym zainteresowaniem. Zaczyna robić się nieco niebezpiecznie, gdy ich zainteresowanie namiotem jest zbyt duże, ale Szymon skutecznie je przegania butelką plastikową.
Podczas zwijania obozu przyjeżdża Alexander – jeden z chłopaków, którzy wczoraj nam pomagali. Sprowadzamy rowery i jazda na wąwóz Bicaz.
Sam wąwóz bardzo piękny, ale przesiąknięty komercją – w najładniejszej chyba części stoją stragany, na których kupuję kartki pocztowe. Za wąwozem podjazd na przełęcz – dosyć wymagający, a zjazd jak zwykle dziurawy.
W Georgheni długa, 2-godzinna laba, po której jedziemy na przełęcz Buczyn – łatwiejsza od Bicaz, ale długa i raczej monotonna, za to asfalt równy i gładki zarówno na podjeździe, jak i na zjeździe.
W mijanym mieście napotykamy spęd krów środkiem drogi – krowy same wiedzą gdzie skręcić i po kolei odbijają do różnych bram. Nieco dalej goni nas cygan na Ukrainie – dobry jest, ale nie dajemy się.
Wieczorem ma miejsce incydent z psami, na szczęście Paweł odgania je menażką.

Bałkany - dzień 12

Poniedziałek, 13 lipca 2009 | dodano:14.08.2009
  • DST: 98.34km
  • Czas: 05:03
  • Aktywność: Jazda na rowerze
Pobudka ok. 7:00 – jeszcze kropi, ale w prognozie pogody znalezionej w internecie stoi że ma być ładnie. Wyjazd ok. 10 – nie pada, zatem wyjeżdżamy na przełęcz Petru Voda. Zjazd z przełęczy szybki, ale niestety asfalt brzydki.
Po postoju ruszamy na wąwóz Bicaz. Widoki piękne, niemniej w Plutonie nawala mi aparat. W mieście Bicaz jemy pizzę i ruszamy w kierunku wąwozu. Rozbijamy się na gospodarza za szkołą, pomagają nam chłopcy których częstujemy herbatą i czekoladą.

Bałkany - dzień 11

Niedziela, 12 lipca 2009 | dodano:14.08.2009
  • DST: 14.64km
  • Czas: 00:53
  • Aktywność: Jazda na rowerze
Od rana pada. Zbieramy się ok. 11, wychodzimy z domu tylko po to żeby zaraz tam wejść. 12:30 wyjazd na park-stadion – czekamy pod wiatą, pod którą śmierdzi szczynami. Później restauracja ta sama co wczoraj – kelnerzy jacyś nieuprzejmi, rachunek dziwny.
W deszczu jedziemy pod market i robimy zakupy, a Paweł namierza dentystę, który za 100 euro odbudowuje mu zęba, z którego wypadł fleczer (cena chyba podobna jak w Polsce).
Dalej pada, ale jedziemy w kierunku Manastirei Neamt, przed którym znajdujemy nocleg w 3-gwiazdkowym pensionacie – zrzucamy się we 3 po 20 lei, Paweł płaci resztę za to że czekaliśmy za niego; ogólny koszt noclegu to 150 lei (odpowiednik 150 złotych).